DIY: Boho sandalen

on

Nu het eindelijk een beetje zomer wordt in Nederland vond ik het een mooi moment om mijn eigen gemaakte Boho slippers met jullie te delen. Ik vind de hele bohémien stijl erg leuk, maar vaak zijn veel dingen in de stijl erg prijzig. Zo ook boho sandalen/slippers. Daarom besloot ik ze gewoon zelf te maken!

Het grootste voordeel van dingen zelf maken, is dat je zelf precies kan kiezen hoe je het wilt hebben. Of het ook daadwerkelijk lukt is natuurlijk een tweede, maar in dit geval moet dat echt wel goed komen.

Veel slippers die ik tegen kwam in mijn zoektocht naar nieuwe slippers waren niet mijn smaak. Of ze hadden veel glitters, of ze waren van leer (ik draag geen leer) of ze waren véél te duur. Daarom besloot ik zelf aan de slag te gaan. Mijn idee is in de tussentijd nog wel veranderd, eerst wilde ik ook met kralen werken, maar toen ik eenmaak bezig was vond ik het toch niet zo mooi. Vandaar dat je op de eerste afbeeldingen kralen ziet die niet in het resultaat te zien zijn.


DE SLIPPERS

De slippers die ik als basis heb gekozen zijn van Van Haren, ik vond de basis erg mooi met de verschillende bandjes, de kleur was mooi en ze zitten lekker. Maar bovenal waren deze slippers erg leuk geprijsd, namelijk maar €9,95! Je shopt ze hier in 3 kleuren: cognaczwart & wit.


DE MATERIALEN

fall-and-love-blog-bohemien-slippers-materialen

Op de foto zie je verschillende materialen staan, zoals gezegd wilde ik eerst met kraaltjes werken, maar dat beviel toch niet zo goed dus ben ik verder gegaan met alleen garen.

De garen die ik altijd gebruik, ook voor vriendschapsarmbandjes, zijn borduurgaren. Deze behouden heel goed hun kleur, ook als ze nat worden en veel in de zon komen. Op die manier heb je extra lang plezier van je werk.


AAN DE SLAG

Voor de brede band heb ik 8 kleuren gebruikt, de kleuren heb je aan beide kanten dus je werkt met 16 draden. Dit vond ik een mooie dikte maar je kunt natuurlijk altijd meer of minder draden gebruiken. Hoe dikker de band, hoe langer je bezig bent. De draden heb ik bevestigd door zo dicht mogelijk bij de zool 2 sneetjes in de band te maken, hier heb ik met een pincet de draden doorheen getrokken, van binnen naar buiten.

En dan kun je beginnen met knopen! Het principe is hetzelfde als een vriendschapsarmbandje, je kunt dus allerlei patronen maken. Weet je niet meer hoe je vriendschapsarmbandjes moet maken? Kijk dan even op Youtube, daar staan hartstikke veel filmpjes met uitleg op!

dav

Maak de vriendschapsband niet te kort, dan komt er te veel spanning op te staan en kan je slipper scheuren, je hebt er tenslotte sneetjes in gemaakt die daar niet horen. Maar maak hem ook niet te lang, dan blijft hij niet goed op z’n plek zitten.

Als je helemaal aan het einde bent maak je aan deze kant van je slipper ook weer 2 sneetjes zo dicht mogelijk bij de zool. Trek de draden nu van buiten naar binnen en knoop ze per 2 aan elkaar. Ik heb steeds de draden met dezelfde kleur aan elkaar geknoopt. Als je alles in een keer knoopt, krijg je een dikke bol aan de binnenkant van je slipper en dat loopt niet fijn.

Als dit klaar is kun je er met draad nog bedeltjes aan bevestigen als je dat wilt.

De dunne band heb ik gemaakt door de overblijfselen van de geknoopte band aan elkaar te knopen en deze om de slipper heen te draaien. De knoopjes die je daardoor krijgt vond ik een leuk effect hebben, maar ook deze band kan je natuurlijk precies zo maken als je zelf wilt. Wil je er nog een vriendschapsband op maken? Maak dan ook weer 2 sneetjes.

dav

Wil je wat sneller klaar zijn en de draden er net als ik om heen wikkelen? Maak dan 1 sneetje waar je het begin van de draad om vast knoopt. Daarna is het heel simpel, gewoon de draad blijven wikkelen. Zelf heb ik er sieradenlijm onder gedaan op de bovenkant zodat het niet zou verschuiven, ik weet niet of het ook lukt zonder lijm. Aan het einde van de band heb ik wat extra lijm gedaan en hier de laatste 5 wikkels draad mee ingesmeerd zodat het stevig blijft zitten.

Laat alles even goed drogen en je bent klaar voor de zomer!

Heb jij gave boho slippers gemaakt naar aanleiding van mijn blog? Dan zou ik het super vinden om die te zien! Je kunt me altijd een mailtje sturen naar info@fallandlove.nl of natuurlijk taggen op Instagram met @fallandlove

Geef een reactie

