GRANNY HAAR, HOE DOE JE DAT EN IS HET MOEILIJK?

Regelmatig krijg ik via mail of social media de vraag hoe ik mijn haar grijs heb ik gekregen en of ik uit kan leggen hoe dat moet. Nu wil ik beginnen met zeggen dat ik geen kapster ben! Dus of mijn manier de beste manier is, dat weet ik niet. Maar ik kan je wel zeggen: grijs haar is moeilijk!

Het begint natuurlijk al met de kleur van je haar. Heb je je haar nog nooit geverfd, dan zal het een stuk makkelijker gaan, maar ik ga uit van mijn eigen startpunt, en dat was donkerbruin-geverfd haar. Nogmaals, ik ben geen kapper! Ik vind het niet erg om een heel stuk van mijn haar af te moeten knippen omdat het kapot is van het bleken. Vind je dat wel erg, begin er dan alsjeblieft niet aan. Ik vertel je hier alleen hoe IK mijn haar grijs heb geverfd, niet hoe je dat het beste voor jouw haar kan doen.

STAP 1: ONTKLEUREN

fall-and-love-blog-granny-hair-grijs-haar-verven-ontkleuren

Omdat mijn haar donkerbruin geverfd was, moest ik zorgen dat de verf uit mijn haar ging. Gelukkig heeft de Kruidvatdaar een geweldig middeltje voor, namelijk de “ontkleuring“. Het is wat anders dan bleek, veel minder schadelijk voor je haar, alhoewel het natuurlijk nog steeds niet goed is. En het stinkt verschrikkelijk, maar het werkt wel goed! Na 2 ontkleuringen was alle verf uit mijn haar. Als je je haar alleen donkerder hebt geverfd komt daar je eigen haarkleur weer onder vandaan, maar mijn haar was voor het bruin verven al eerder gebleekt, ik kwam dus onder de verf een roodbruine kleur tegen.


STAP 2: BLEKEN

fall-and-love-blog-granny-hair-grijs-haar-verven-bleken-igora

Na het ontkleuren heb ik mijn haar eerst een week rust gegeven, met veel haarmaskertjes. Dit betekent dus dat ik een week met dat rare roodbruine haar heb rondgelopen. Klinkt misschien mooi, maar het is niet egaal en heeft heel veel vlekken en kleurverschillen. Het is nou eenmaal een stap waar je doorheen moet.

Na een week was het tijd om te gaan bleken! Gebruik alsjeblieft geen bleek van de drogist, maar ga naar een goede kapperszaak zoals Pro-Duo en koop daar goede producten. Bleken is hoe dan ook slecht voor je haar, maar de producten die ze bij de kapper gebruiken zijn veel minder slecht.

Inmiddels ben ik er achter gekomen dat ik mijn haar beter wat korter kan bleken met een hoog percentage peroxide, dan langer met een laag percentage. Maar ik denk dat dat per persoon verschillend is. Na de eerste bleekbeurt van 45 minuten was ik van roodbruin, naar kuikentjesgeel haar gegaan. Een grote verbetering om naar grijs te gaan, maar nog lelijker dan eerst en ook hier moest ik weer een week mee rond lopen om mijn haar rust te geven.


STAP 3: MEER BLEKEN

Kuikentjesgeel haar is nog lang niet licht genoeg om het grijs te kunnen verven. Alle warme tinten moeten uit je haar zijn voor je er een koele kleur zoals grijs over kunt doen. Tijd voor nog een extra bleekbeurt, uiteraard weer met kappersproducten. Na weer 45 minuten met mijn haar in de bleek te hebben gezeten, is mijn haar echt heel licht geel geworden, top!


STAP 4: TONING

fall-and-love-blog-granny-hair-grijs-haar-verven-toning-fanola-no-yellow-shampoo

Alleen lichtgeel is nog steeds te geel om het grijs te kunnen verven. Daarom moest ik mijn haar “tonen”, dit betekent dat je alle warme kleuren geel uit je haar haalt door een kleurspoeling, masker en/of shampoo met een paarstint te gebruiken. Zelf heb ik “Fanola No Yellow Shampoo” besteld uit Portugal om mijn haar te tonen. Het is alleen echt heel moeilijk te bestellen en het is vrij duur.

Op Instagram zag ik heel veel goede berichten over dit merk shampoo voorbij komen en ik kan je zeggen: wauw! Na 20 minuutjes intrekken zat er geen spoortje geel meer in mijn haar, het had wel een lichtpaarse gloed maar dat is helemaal niet erg als je het daarna gaat verven!


STAP 5: VERVEN

fall-and-love-blog-granny-hair-grijs-haar-verven-igora-royal-silverwhite

Na mijn haar weer een paar dagen rust te geven met veel maskertjes en zo weinig mogelijk wassen is het eindelijk tijd om mijn haar te verven. Ik heb “Swarzkopf Igora Royal Absolute Silver” gekocht en dan de kleur “Slate Grey”. Er zijn 4 tinten grijs van dit merk, waarvan Slate Grey de donkerste is, ik vond het een mooie kleur voor de winter, maar in de zomer ga ik weer naar lichter grijs toe. De verf heb ik gemengd met 3% peroxide van hetzelfde merk en ein-de-lijk, na 3 weken heb ik dan grijs haar!


STAP 6: KNIPPEN

Ik heb nooit lang haar, dus ik vind het niet zo erg dat ik na al deze stappen weer een stuk van mijn haar moet laten knippen. Ik had er al rekening mee gehouden door mijn kappersbeurt wat uit te stellen, waardoor mijn haar nu niet super kort hoeft. Maar na al dat ontkleuren en bleken zijn de punten gewoon mega droog en dood, dus lekker de schaar er in om te zorgen dat het er weer goed uit ziet.


STAP 7: ONDERHOUDEN

fall-and-love-blog-granny-hair-grijs-haar-verzorging

Nu is het vervolgens heel belangrijk dat ik mijn haar zo gehydrateerd mogelijk houd. Dus minder wassen, veel conditioners gebruiken en natuurlijk niet te vergeten de toning-shampoo. Als je bij grijs haar geen shampoo voor grijs haar gebruikt, kan je haar heel snel een lelijke, groenige kleur krijgen omdat het geel terug naar boven komt en dat wil je niet. Dus ik blijf vooral goed wassen met mijn Fanola shampoo, want ondanks dat het een vrij prijzige shampoo is, is het elke euro waard.


Mocht je nu aan de hand van mijn beschrijving besluiten om zelf ook aan de slag te gaan dan wil ik je waarschuwen. Dit is echt heel héél slecht voor je haar, het zal beschadigd raken, als je niet goed weet wat je doet kan het zelfs zo zijn dat al je haar eraf moet omdat het niet meer te redden is en je loopt natuurlijk ook nog best een aantal weken met rare kleuren haar rond. Ben dus heel erg voorzichtig of laat het gewoon over aan de professional. Het zal flink wat geld kosten, ook als je het zelf doet, want je moet echt goede producten gebruiken en zowel het proces als de verzorging kost veel tijd.

Maar buiten al het werk vind ik grijs haar wel echt geweldig. Het past bij alle kleuren kleding, terwijl er echt wel haarkleuren zijn die moeilijker te combineren zijn, en het is gedurfd zonder dat het schreeuwerig is. Dit is voor mij de 2e keer dat ik mijn haar grijs heb geverfd omdat ik het zo miste, dus dat zegt wel genoeg toch? 😉

Geef een reactie

